Heb je weleens een IQ-test gedaan? Een valkuil in onze westerse cultuur is dat mensen geneigd zijn de uitslag te interpreteren als een gegeven. Uit de test blijkt hoe intelligent je bent en dat is dat. In het boek ‘Mindset’ van psychologe Carol S. Dweck herkennen we dit als de ‘Fixed’ mindset: de acceptatie dat je bepaalde competenties wel of niet hebt. Daar tegenover staat de meer geloofwaardige ‘Growth’ mindset: het uitgangspunt dat je je oneindig kunt ontwikkelen. Dát is de mindset die je nodig hebt om je doelen te halen.
‘’Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’’ – Pippi Langkous
Mijn Ervaring Op de middelbare school schommelden mijn cijfers tussen de 5,1 en 6,7. Ik was een typische havo, hakken-over-de-sloot leerling. Voor mij was school niet een plek waar het leuk was om nieuwe dingen te leren, maar een sociale aangelegenheid waarbij ik toevallig ook nog toetsen moest maken. Ik denk dat dit erg herkenbaar is voor veel mensen, omdat in onze huidige maatschappij de focus voornamelijk op presteren ligt. Simpel: haal je een 8? Dan kun je het. Haal je een 4? Dan kun je het niet. Het lijkt dat we soms vergeten dat het stukje leren nog vóór presteren zit, en dat dit ook leuk kan zijn.
De Growth mindset
In het boek Mindset beschrijft Dweck twee invalshoeken. Mensen met een Growth mindset zijn ervan overtuigd dat zij capaciteiten kunnen ontwikkelen. Zij geloven niet in halen of falen. Daarnaast geloven zij dat je invloed hebt op je ontwikkeling. Zij zullen zich inspannen en zijn ervan overtuigd dat je meters moet maken om iets te leren. ‘Ik kan het nu nog niet want ik heb het nog niet ontwikkeld’. Zij gebruiken de trial-and-error methode. Deze methode kent maar twee uitkomsten: winnen of leren. In het kader van presteren ervaren deze mensen genoeg afwijzingen en negatieve ervaringen, maar het zal hen er niet van weerhouden om het nog een keer te proberen.
Een mooi voorbeeld is voetballer Cristiano Ronaldo. Of je nu niets met hem hebt of hem fantastisch vindt; hij is een van de beste spelers in het hedendaagse profvoetbal dankzij zijn oneindige doorzettingsvermogen om zijn voetbalskills tot in perfectie te ontwikkelen.
De Fixed mindset
Mensen met een Fixed mindset geloven dat je bent geboren met bepaalde capaciteiten en dat iets kunnen een kwestie is van talent of niet. Zij geloven dat je geen controle hebt over datgene wat je bij jezelf kunt ontwikkelen. Zij hebben hierdoor ook niet het idee dat inspanning bijdraagt: ‘Als je je best moet doen voor iets, dan was je er waarschijnlijk niet goed in’. Wat betreft presteren zullen deze mensen bij een negatieve ervaring de bevestiging voelen dat ze iets niet kunnen. Dit houdt hun ontwikkeling tegen. Wanneer je iets nieuws probeert, zijn er voor hen maar twee uitkomsten: halen of falen.
Een voorbeeld: Kon jij vroeger tussen de lijntjes kleuren? Dan had jij goede cijfers voor tekenen en zei je omgeving vast dat je creatief was. Schoot je potlood alle kanten op maar vooral niet tussen de lijntjes? Dan ben je niet creatief. Deze ervaring demotiveert mensen om zich te ontwikkelen en dit leidt tot een Fixed mindset.
Nog even terug naar die IQ-test
We leven nu in een wereld waarin de IQ-testen en assessments ons om de oren worden gegooid. Wist je dat de IQ-test oorspronkelijk is ontwikkeld om vast te stellen waar jouw ontwikkelruimte ligt? Nu wordt de test vooral gebruikt om vast te stellen wat iemand kan, of eigenlijk wat iemand vooral niét kan. Ironisch eigenlijk. Er is geen tijd meer om je in te spannen en capaciteiten te ontwikkelen. Stel je voor dat een middelbare school geen plek is voor slechts het behalen van toetsen, maar een plek waar je ruimte hebt om zonder beoordelingen hetgeen te ontwikkelen wat je wilt. Wat had dit betekend voor jouw ontwikkeling?
Bron: https://www.icm.nl/extra/deze-mindset-maakt-leren-een-stuk-leuker/